The Analysis of A Soap Making Micro-Business in Nigeria

Microfinance and Development

As a Financial Sustainability Officer of Alliance Microfinance Bank (AMFB) in Abuja, Nigeria,
this blog is written to analyse the strengths and limitations of a micro-business in that area.

In Africa, millions of people died of preventable diseases due to unclean water, and poor
sanitation and hygiene (Uniever 2014). To tackle against the issue, have you ever thought of
‘selling soap’ as a way to do so?

Image

Mrs. Regina Olusegun started her soap making micro-business in Nigeria with N9,000 (AU$60)
(Ibrahim 2013b). She produces products like herbal soap and liquid wash simply in her house in
Abuja (Ibrahim 2013a). The business has grown quickly, and nowadays, she produces about 20-30 containers every week. With a low cost of production, it is quite profitable as the smaller
packages are sold for N600 (AU$4) each while the bigger ones go for N1,000 (AU$6.5) each
(Ibrahim 2013b).

“The bathing soap is herbal which is good for the body and I started by making it for my
family but because of the medicinal effect, neighbours started buying it and that was
how the business started.” – (Olusegun 2013a)

The reasons why this business is selected:

1. It is an innovative approach to the developing world and there is a great demand from the
local people.

2. The business is small-scale, easy and can be profitable.

3. It can bring great social impact to the current situation of poor hygiene and sanitation in
Nigeria since hand-washing with soap is reported to be able to reduce diarrhea by 42%
(Indiegogo 2014).

4. In an interview, Mrs. Olusegun shared about her failed application for the federal government
YouWin program and she has not tried to access loan yet (Ibrahim 2013b). Therefore, she has
a need to search for financial support for further investment in assets and facilities. And by
accepting her as a client and helping her a little bit, she can do greater things and draw us into a
win-win situation.

Meanwhile, there are both strengths and limitations of the business.

Strengths:

1) Financial sustainability

It has already been considered as a sustainable business with the power of profitability and high
demand from local customers.

“I make at least N20, 000 (AU$131.5) profits each time I produce. It is a very lucrative
business, there is no time that I produce and I do not sell because I have people who also
buy and re-sell.” – (Olusegun 2013b)

2) Concern for the needs of others

This is not just a business for self-gain, but Mrs. Olusegun also trains people in soap making
for a token as an act of empowerment (Ibrahim 2013a). She has a desire to raise up
more workers when she sets up a factory so it can bring a positive multiplier effect to the
community by increasing opportunities of employment (Ibrahim 2013a).  By concerning both
financial return and social impact at the same time, it stands as a healthy business.

Image

3) Strong belief of the entrepreneur

Mrs. Olusegun did not want to go into food business, and later on, she found soap making as
her dream job through self-learning from books (Ibrahim 2013a). From my personal experience,
if I love my job, I would work with determination and passion. That’s why it is so important to
find her building her business by faith.

Limitations:

1) Barrier to access to suppliers

There is the possibility of a long distance travel to the main area of Nigeria to purchase soap
making ingredients, and the journey can be time consuming and dangerous (Power of Hope
Kibera n.d.). Besides, it is difficult for the women to carry heavy ingredients back to the slum
(Power of Hope Kibera n.d.).

2) Rise of competitors

Due to the high demand, there are many similar businesses expected to rise up. Competitors
have to be watched out although Mrs. Olusegun has targeted on customer loyalty through
relationships with neighbours.

3) Unregistered business

The business could not be registered with the National Agency for Food, Drug Administration
and Control (NAFDAC) because she was told by NAFDAC to get a factory first even though
they were satisfied with her products (Ibrahim 2013b). Therefore, the challenge of transferring
her business from home to a factory remains a big obstacle (Ibrahim 2013b).

In order to expand the business, the following suggestions can be considered:

1. By accessing to a financial sustainable focused MFI like us, Mrs. Olusegun can use the loan
to get a factory so that the business can be registered. Moreover, she can get more assets, e.g.
soap making machines, and train up more labours, especially young females, to continue the
business for next generation through women empowerment. Microfinance can also support her
through hiring specialists for transportation and delivery of products.

Image

2. ‘Soap calculator’ can be used to minimise the expenditure in ingrediants and maximise the
financial return (MakeSoup Biz 2012). Here’s an example of the calcuating method:
http://www.makesoap.biz/soapcalculator

3. The business can be more specific to customers’ needs and invest in other potential products,
e.g. detergents, to provide alternative of choices (Olaade Nigeria Venture 2011). Consequently,
it can be more competitive.

4. Following the example of EcoSOAP (2011) in Kenya, the business can look for potential
clients ranged from cleaning companies, hotels, restaurants, schools, offices, homes and
commercial establishments. Therefore, a sustainable rapport can be built in the local area.

References:

EcoSOAP 2011, Our Clients, Detergents & Toiletries, viewed on 4 April 2014,
[http://ecosoap-kenya.kbo.co.ke/Our+Clients]

Ibrahim, O. R 2013a, Nigeria: ‘I Got My Breakthrough From Soap Making’, Daily Trust, allAfrica,
viewed on 4 April 2014, [http://allafrica.com/stories/201303181390.html]

Ibrahim, O. R 2013b, Nigeria: ‘I Got My Breakthrough From Soap Making’, Daily Trust, allAfrica,
viewed on 4 April 2014, [http://allafrica.com/stories/201303181390.html?page=2]

Indiegogo 2014, Why Soap? Because it works., Power of Hope Kibera, The Power of Soap in
Africa’s Largest Slum, viewed on 4 April 2014,
[https://www.indiegogo.com/projects/the-power-of-soap-in-africa-s-largest-slum]

Olaade Nigeria Venture 2011, Soap And Other Small Scale Product Manuel, Soap,
viewed on 4 April 2014,  [http://olaadenigeria.gnbo.com.ng/]

Olusegun, R 2013a, Nigeria: ‘I Got My Breakthrough From Soap Making’, Daily Trust, allAfrica,
viewed on 4 April 2014,
[http://allafrica.com/stories/201303181390.html]

Olusegun, R 2013b, Nigeria: ‘I Got My Breakthrough From Soap Making’, Daily Trust, allAfrica,
viewed on 4 April 2014, [http://allafrica.com/stories/201303181390.html?page=2]

MakeSoup Biz 2012, Saponification Calculator, viewed on 4 April 2014,
[http://www.makesoap.biz/soapcalculator]

Power of Hope Kibera n.d., Micro-Enterprise, Model Development, viewed on 4 April,
[http://pohk.org/pohk-model/model-development/]

Uniever 2014, Our Perspective, Health & Hygiene, Sustainable Living, viewed on 4 April 2014,
[http://www.unilevernigeria.com/sustainable-living/healthandhygiene/]

View original post

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s